Recent behaalde een bekend crowdfundplatform de grens van EUR 500 miljoen verstrekte geldleningen. Maar hoe werkt crowdfunding? En wat zijn de voor- en nadelen?
Bij crowdfunding financiert een groep investeerders een project. De instapdrempel is laag, vak kun je al mee investeren vanaf EUR 100,-, dus de groep investeerders kan groot zijn. Investeerders zijn over het algemeen, maar niet uitsluitend, particulieren. Via een online platform schrijft men in op een project op basis van de gegeven informatie en eventueel beantwoorde vragen. Looptijden variëren van zes maanden tot 10 jaar. Vaak wordt crowdfunding ingezet voor zakelijke financiering, maar er zijn ook crowdfunding platformen voor (persoonlijke) goede doelen.
Als je als ondernemer denkt aan crowdfunding om jouw investering mee te financieren is het belangrijk om je propositie helder te hebben. Daarnaast is actueel inzicht in je resultaten belangrijk en ook een onderbouwde prognose. Je kunt zelf een crowdfundplatform benaderen, maar om goed voor de dag te komen en kans van slagen zo groot mogelijk te maken, is het raadzaam een Eijgen adviseur in te schakelen. Na beoordeling en goedkeuring van jouw aanvraag wordt er in overleg een pitch gemaakt waarna het project gepubliceerd wordt. Het project staat eerst (verplicht) twee dagen online voordat er op ingeschreven kan worden. Goede projecten worden in de regel binnen een paar uur tot een paar dagen volgeschreven. Daarna worden de gelden bij de investeerders geïnd, de (zekerheids)documenten opgemaakt en vervolgens de financiering verstrekt.
Voordelen van crowdfunding:
Onze ervaring met crowdfunding is dat men praktischer dan een bank in de wedstrijd zit. Men zoekt echt naar de mogelijkheden. Daarnaast zijn de grote platforms snel met een terugkoppeling en is stapelen van financiering mogelijk. Dit kan je leencapaciteit vergroten. Verder kun je als bedrijf een incentive meegeven, dit werkt goed als je bijvoorbeeld aan consumenten levert, je geeft dan bijvoorbeeld als restaurant een kortingsvoucher of een eerste gratis bakje koffie. Je crowdfund campagne is hierdoor meteen ook een marketingcampagne. Als laatste is crowdfunding een mooie financieringsvorm voor het financieren van startende ondernemers en innovaties.
Nadelen van crowdfunding:
Er kleven ook enkele nadelen aan crowdfunding. De grootste is dat je bedrijfsinformatie online gepresenteerd wordt waardoor iedereen (die is aangesloten bij het platform) de informatie kan bekijken. Aansluiten bij een platform is in de regel relatief eenvoudig, dus ook je concurrent zou jouw resultaten kunnen bekijken. Ander nadeel is dat de kosten (rente, afsluitkosten en administratiekosten) hoger zijn dan bij een traditionele bank. Als laatste zijn niet alle crowdfundplatforms even professioneel, het is dus van belang om een platform te kiezen dat is aangesloten bij een keurmerk.
Sinds november 2022 moeten crowdfundplatforms aan Europese regels voldoen. De verwachting is dat dit zal leiden tot een consolidatie in de markt en er in Nederland enkele (grote) platforms over zullen blijven.
Heb je ook investeringsplannen? En wil je weten of crowdfunding een optie is? Neem gerust contact op met één van onze Eijgen adviseurs. We helpen je graag vooruit!
Deze kennisblog is geschreven door Eijgen Finance adviseur Tonny van Dijk.
Veelgestelde vragen
crowdfunding is een alternatieve vorm van financieren. Via een crowdfundingsplatform pitch je jouw financieringsaanvraag waarmee je de crowd aanspoort om in jouw plan te investeren. Het totaalbedrag bestaat vaak uit meerdere kleinere investeringen van verschillende personen die geloven in jouw verhaal.