Stakeholders hebben invloed op de reputatie van een bedrijf, op de prestaties van het bedrijf en op het functioneren ervan. Een goed management van stakeholders voorkomt onnodige reputatieschade, voorkomt het verlies van waardevolle relaties en zorgt voor een algemeen positief effect op de onderneming.
Stakeholder is een Engelse term, welke met betrekking tot het bedrijfsleven in het Nederlands ‘belanghebbende’ betekent. Wanneer we over stakeholders praten, dan bedoelen we dus mensen en partijen die belang hebben en betrokken zijn bij jouw onderneming. Mensen die er belang bij hebben dat jouw bedrijf goed loopt, succes heeft en groeit. De term gaat echter nog wel wat verder dan alleen een belang hebben bij, de betrokken personen hebben namelijk zelf ook invloed op de prestaties van het bedrijf.
Stakeholders kunnen globaal ingedeeld worden in drie groepen, primaire stakeholders, secundaire stakeholders en het brede publiek:
Primaire stakeholders zijn:
Medewerkers, klanten, leveranciers, investeerders/beleggers, relaties
Secundaire stakeholders zijn onder andere:
Overheid, politiek, pers, vakbonden, influencers
Brede publiek omvat:
Nieuwe medewerkers, nieuwe klanten, nieuwe leveranciers, nieuwe investeerders/beleggers, nieuwe relaties